Business Digitalization

Var börjar man med AI?

Nytt år och dags för nya satsningar. Tveklöst kommer detta att innebära de första experimenten med AI hos många företag och organisationer. Men var skall man börja?

Det finns många sätt att börja på, några vanliga angreppssätt är:

  • angrip firmans just nu viktigaste problem med vad som lovar att vara det kraftfullaste verktyget

  • automatisera repetitiva uppgifter eller uppgifter där det ofta smyger sig in många mänskliga fel

  • effektivisera och reducera kostnad.

Det finns naturligtvis många andra områden att applicera AI på, säkert har du själv tänkt på fler andra exempel. Vad som dock är viktigt att tänka på är att AI är inget mer än ytterligare ett verktyg att använda för att utveckla företag och organisationer. Det är med andra ord ingen viktig teknik i sig utan skall sättas i nyttan tjänst. 

Den mest framgångsrika AI-tekniken just nu är utan tvekan Deep Learning. I stort sett alla framgångsrika exempel på AI man läser om använder denna teknik, allt ifrån självkörande bilar till att slå mästare i Schack eller Go.

Deep Learning handlar om inlärning som namnet antyder och detta sker via exempel. Antingen ger vi exempel på vad som är rätt eller fel (denna bild föreställer en katt, och denna en hund) vilket ibland kallas för övervakad inlärning. Eller så låter vi programmet lära sig på egen hand som när Google lät sina system spela mer än 100 000 partier schack med sig själv för att etablera sig som det bästa schack-programmet i världen. Egen inlärning som denna kallas ibland för oövervakad och passar bäst i situationer när det finns tydliga regler att följa. Med andra ord är den inte lika tillämpbar i verkliga livet som övervakad inlärning.

För att lyckas med Deep Learning krävs högkvalitativa data. Ju mer data du har av bra kvalitet desto större är chansen att du får bra resultat från ditt system. Detta stämmer vare sig du använder övervakad inlärning eller inte. Så var börjar man? En spännande idé är att vända på steken, lek med tanken på att utgå från var data finns snarare än att leta efter det ”rätta” problemet att börja med.  Börja med att inventera organisationens data, leta efter en domän med stor volym och hög kvalitet. Ett plus i kanten är om det är egen data, dvs sådant som organisationen själv har genererat, och inte sådant som hämtas från publika eller kommersiella källor. Genom att utgå från tillgängliga data för att hitta ett område att tillämpa AI-teknik på har du effektivt eliminerat en stor riskfaktor för dina experiment.

Binary code.jpg

Vare sig du låter detta stanna vid ett tankeexperiment eller går hela vägen till handling tror vi att det finns mycket att lära av att beakta data och dess kvalitet först. En lyckad satsning på AI kräver att organisationen samlar på sig data för att det skall vara möjligt att adressera de problem man önskar. Här är beprövade metoder för Information Governance väsentliga, samla data på ett strukturerat sätt, gärna på en gemensam plats, och säkerställ att kvalitet kan garanteras.

Låter detta intressant? Vi har kompetens, erfarenheten och hjälper er gärna att ta nästa steg på ett sätt som håller affär och nytta i fokus.

Digitalisering på dina villkor

Dagligen kan du läsa om digitalisering och hur nödvändigt det är att digitalisera sin verksamhet för att den ska överleva. Men vad är egentligen digitalisering, och är det så viktigt som alla säger? Svaret på denna fråga är både ja och nej. Förhoppningsvis kan denna text försöka att bringa lite klarhet runt detta, och förhoppningsvis starta dina tankebanor och kanske även utmana traditionella mönster.

Oavsett om digitaliseringsarbetet inte är påbörjat, är under uppstart eller har kommit upp i full fart finns det ett antal punkter som alltid är relevanta att fundera över.

Börja med varför

Att digitalisering är avgörande för en långsiktig överlevnad, alternativt en varaktig och effektiv kundanpassad verksamhet kan nog många skriva under på. Men, och det är viktigt, att bara börja med att genomföra digitalisering i någon form utan att ha en strategi och en plan leder inte till framgång. Läs gärna mer om strategi i våra andra blogginlägg. Vi måste veta varför vi ska bli digitala och vad vi ska få ut av att vara det. Det ska dessutom vara mätbart, för hur vet vi annars om vi lyckas. Slutligen måste vi ha ett nuläge att mäta mot och att relatera till. 

Sluta jämföra med digitaliseringsfantomerna

Idag pratas det ofta om Google och Facebook alternativt Uber och Airbnb. Är det relevant, och måste alla jämföra sig med dem? Oftast inte, dessa företag har absolut gjort fantastiska resor. Men varje företag och organisation är unik och behöver hitta sin egen identitet och sin affärsmodell. De flesta kan inte kopiera dessa fyra framgångsrika företag utan gör bättre i att titta på mer jämförbara organisationer. I stort sett alla företag och organisationer har en bakgrund, de är inga start-ups som börjat från scratch. De flesta måste ta hänsyn till sin ryggsäck och vad som finns i den, även om de ofta försöker att lätta på den. Börja istället med att utgå från er själva, er verksamhet och er bransch och vad ni vill och kan göra. Att hitta influenser utifrån kan absolut vara av stort värde, men glöm inte bort vad som är ert unika erbjudande idag och vad som kan bli det imorgon.

Definiera vad digitalisering är för er

Vad är digitalisering, vad menas med det begreppet. Det finns många som försöker och förklarar digitalisering på olika sätt. Är det att använda ny teknik, eller att använda internet så långt som möjligt i sin verksamhet. Det kan det vara, men framförallt är digitalisering att få hela flöden och processer att bli digitala, effektiva, integrerade och automatiska. Hur kan ni få era kunder och leverantörer att interagera med er i ett automatiskt flöde som är värdeskapande för alla. Att lyckas med detta, det är bra digitalisering.

Kunden avgör i slutändan vad som är bra digitalisering

En intressant frågeställning är vem som avgör om vi lyckats och är bra på digitalisering. Att vara bra på digitalisering är i sig självt inget självändamål. Det måste finnas ett syfte, ofta både med externt och internt fokus vilket innebär att svaret inte är så enkelt. Men ofta är det i förlängningen kunden som avgör, och kund i detta fall är alltid slutkund. Gör vi det som kunden önskar och är beredd att betala för. Med detta resonemang måste vi sätta kunden i fokus och börja analysera kundbeteende och dessutom vara ständigt på tårna vad det gäller kundernas agerande. Vet vi vad våra kunder vill ha idag och vad de önskar ha imorgon, har ni en tydlig plan som stämmer med kundernas önskemål. 

Påverkan på produkter och tjänster

Idag kommer det nya tjänster tack vara internet och ständig uppkoppling som ger oss nya möjligheter. Vilka av dessa möjligheter och tjänster kan användas rakt av och stödja din verksamhet? Många tjänster behöver utvecklas för dina unika behov, och kan därefter stärka ditt erbjudande till marknaden och dina kunder. Vad är det du säljer alternativt tillhandahåller marknaden idag? Många erbjuder idag en produkt och har svårt att se hur digitaliseringen kan utveckla den. Men de flesta produkter kan idag säljas och paketeras som tjänster. Det kan leda till, och gör det ofta, nya affärsmodeller och nya intäktströmmar. Det kan gälla enskilda organisationer eller hela branscher.

Att vi idag talar om digitalisering innebär egentligen inte att det är något nytt. Verksamhetsutveckling med hjälp av nya IT-stöd och ny teknik i samspel med processutveckling och till exempel business process reengineering har funnits länge. Det finns tillförlitlig teknik som fungerar vilket leder till att digitalisering idag ger oss alla enorma möjligheter, om vi tar tag i dem på rätt sätt. Det nya är att även mjuka faktorer är lika viktiga som de hårda tekniska lösningarna, vilket gör att det mer spännande och samtidigt utmanande. Digitalisering handlar om människor.

Läs gärna våra andra inlägg om digitalisering eller ladda ned vår guide om hur du gör din organisation redo för digital transformation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Vanliga missuppfattningar om digital transformation

Kanske har ni nyligen diskuterat hur ni ska få framdrift i ert digitaliseringsarbete? Vi vet att det är en återkommande fråga för de flesta ledningsgrupperna idag. Många existerande företag och organisationer lägger mycket tid på att försöka förstå vad digitaliseringen egentligen är och på vilka sätt den kräver en förändring i den egna organisationen. Begreppsförvirringen är stor och uppfattningarna om vad som behöver göras går isär.

Det finns några återkommande missuppfattningar kring digital transformation som över tid hindrar transformationen och som i västa fall gör att effekterna uteblir.

Att det måste gå fort

Det finns många indikatorer på att utvecklingen sker snabbt idag, kanske snabbare än vad vi tidigare varit vana vid. En vanlig missuppfattning är att den digitala transformationen måste gå fort. Den uppfattningen förstärks om inspiration hämtas från digitala fenomen. De dyker upp som raketer och förändrar sin marknad radikalt över en natt.  Men när redan existerande bolag vill efterlikna dessa raketer är det inte säkert att effekter blir detsamma. Ett etablerat företag kan inte kopiera ett digitalt fenomen. 

Att genomföra större genomgripande förändringar i existerande företag och organisationer går inte fort. Tid behöver läggas initialt på mobilisering och att säkerställa en gemensam målbild.

Att det handlar om att investera i ny teknik

En annan vanlig missuppfattning är att det är ny och avancerad teknik som kommer göra den stora skillnaden. Det är inte alls ovanligt att digitaliseringsinitiativet mer eller mindre startar med beslut om större investeringar i ny teknik.

När fokuseringen blir allt för hög på alla häftiga möjligheterna som tekniken ger oss idag är risken överhängande stor att effekterna uteblir. Det blir just ett införande av ny teknik men utan någon affärs- eller verksamhetsutveckling. Genomslag på processutveckling, kundnöjdheten eller affärsmodellen uteblir.

Att tydligare ansvarsfördelning är lösningen

I ivern att komma igång är det väldigt lätt att vilja tydliggöra ansvarsgränser och att ge någon uppdraget att ensam leda den digitala transformationen. I ett mycket kort perspektiv är det ett enkelt sätt att undvika konflikter och maktkamper. För en kort stund kommer man också kunna se positiva effekter. Bilden är att  det "Plötsligt börjar hända något." Det kommer dock inte dröja länge innan detta vänds, verkligheten hinner i kapp  och hinder uppstår.

Att ge någon ensam ansvaret för digitaliseringsinitiativet allt för tidigt hindrar ledningsgruppen från att på riktigt arbeta igenom och landa i den gemensamma målbilden och riktningen.

Våga ta lite tid i början. Genom att ägna tid för mobilisering, med hantering av rätt frågor, kommer du relativt snabbt upptäcka att ni som organisation kan nå effekter och få större utväxling på verksamheten.

Ladda ner vår guide om hur du gör din organisation redo för digital transformation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Fem inspirerande lästips inför sommaren

Sommaren nalkas med stormsteg, och är du inte redan på semester så är det troligen dags de kommande veckorna. Om du läst klart Game of Thrones-böckerna och istället vill förkovra dig, för att komma tillbaka från semestern med nya fräscha idéer, så bjuder vi här på några inspirerande och lättlästa boktips att ta med dig ut i hängmattan.

reading_hammock.jpg

Business Model Generation - Alexander Osterwalder & Yves Pigneur

Oavsett om du är ute efter att förbättra en befintlig eller skapa en ny affärsmodell från grunden så ger den här boken dig konkreta verktyg och metoder samt ett moderniserat angreppsätt. Förbi är dagarna då strategier och affärsmodeller döljs i omfattande dokument, som är svåra att uppdatera och sällan blir lästa. Med Business Model Canvas skapar du en affärsmodell på en enda sida som ändå tar hänsyn till de nödvändiga komponenterna. Utöver det får du en bättre förståelse för affärsmodellen, och en metodik för att implementera och hålla den uppdaterad.

Leading Digital - George Westerman, Didier Bonnet & Andrew McAfee

Vad förenar de så kallade Digital Masters, och vad har de gjort för att nå dit de är nu? Boken ger flera råd om hur en organisation kan ta sig an digitaliseringsutmaningen och var de bör börja. Boken innehåller även en hel del checklistor och self-assessment vilket är ett bra stöd för att finna sitt digitala nuläge. Läs och reflektera över er situation idag och vart ni vill vara imorgon. En måstebok inom digitaliseringsområdet.

Att leda digital transformation - Marie Andervin & Joakim Jansson

Ett lättläst insteg för den som vill veta mer om digitalisering. Ger en god introduktion till centrala delar av digital transformation och en mjukstart till hur man stakar ut vägen framåt. Har ett bra fokus på vikten av förändringsledning och att utvärdera sin digitala mognadsgrad för att skapa rätt förutsättningar att kunna öka mognadsgraden. Genom rekommendationer och steg-för-steg-metoder får du verktygen som behövs för att komma igång med digitaliseringsarbetet.

Start with why - Simon Sinek

Det spelar ingen roll VAD du gör, om du inte vet VARFÖR du gör det. Simon Sinek gjorde succé med sitt TED talk med samma ämnesområde. I boken skriver han exempelvis om vad Steve Jobs, the Wright brothers och Martin Luther King hade gemensamt: They started with WHY. Boken vänder sig till alla som vill inspirera andra och bli inspirerad själv. En lättläst bok om ett enkelt koncept, som passar utmärkt i hängmattan.

Detta är Lean - Niklas Modig & Pär Åhlström

Lean-gurun Niklas Modig har som första västerlänning fått forska på plats hos Toyota i Japan. Han har på kort tid vuxit fram som en auktoritet inom Lean och som en mycket efterfrågad föreläsare. Tillsammans med kollegan Pär Åhlström från Handelshögskolan har han lyckats med konststycket att skriva en både lättläst och forskningsbaserad bok som förklarar kärnan i ett komplext, och ofta missuppfattat, område både lättförståeligt och konkret. De många historierna och exemplen ger boken en livfull karaktär med hög igenkänningsfaktor. En av de bästa böckerna inom området!

 

Välj en bok du tycker låter intressant och vi kan garantera att du får både ny kunskap, nya infallsvinklar och idéer som du kan ta med dig och applicera i din verksamhet.

Med det vill vi önska en mycket trevlig semester! Även bloggen tar sommarledigt, vi ses igen i augusti.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Så förbereder du din organisation för digital transformation

Ett viktigt skede i varje stor transformation är den inledande mobiliseringsfasen. Det är då du som ledare måste omvända skeptiker, ena motstridiga parter om målbilden och säkerställa att alla drar åt samma håll. Att lyckas med det är något som kräver förberedelser!

businesstransformation

Under inledningen av året har vi lagt mycket fokus här på bloggen på att ge konkreta tips om hur du driver digital transformation. De tankarna finns sammanfattade i Fyra måsten för att få digital transformation att hända. För att komma så långt måste dock först ett antal centrala frågeställningar kring vad digitalisering innebär för er verksamhet ha retts ut.

Mina kollegor Maria Wikberg, Håkan Bystedt och Per Grape har därför tagit fram en guide som lotsar dig genom de här svåra men ack så viktiga förberedelserna. De ger konkreta råd om vad du behöver tänka på, hur du går till väga och delar upp arbetet i fyra enkla steg:

  1. Stanna upp och skapa medvetenhet i din ledningsgrupp
  2. Utgå från kunden för att förstå din verksamhet
  3. Diskutera till vilken grad er strategi är anpassad
  4. Öppna upp för ett bredare synsätt på utmaningarna

I varje steg listas ett antal frågeställningar som behöver redas ut och ställningstaganden som måste göras. Tar du med dig de frågorna till din ledningsgrupp, diskuterar och besvarar dem utifrån er organisations förutsättningar så har ni lagt grunden för en lyckad digital transformation. 

För att läsa guiden i sin helhet laddar du hem "Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation".

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Fyra måsten för att få digital transformation att hända

Varje dag publiceras mängder av artiklar, blogginlägg och poddar som belyser olika perspektiv på digitalisering. Customer experience, marketing automation, big data, delningsekonomin, ja listan kan göras lång. Men få om ens någon ger ett helhetsperspektiv på vad digitalisering faktiskt innebär för en organisation. Ännu färre ger något vettigt svar på hur man faktiskt ska bära sig åt för att få något att hända.

Under Q1 har vi också valt att dela med av våra insikter kring digital transformation här i vår blogg.  Vi har valt att lägga tyngdpunkten på hur man kan få det att hända. Många vägval är bransch- och företagsunika men vi ser också några gemensamma nämnare. Vi pratar något förenklat om fyra måsten för att får digital transformation att hända:

1. Du måste förstå poängen med digitalisering

I blogposten ”Det är lätt att missa poängen med digitalisering” berättar Maria Wikberg om hur lätt det är att glömma bort vad syftet är med digitalisering. Vi tror att arbetet måste börja med en insikt om vad digitaliseringen innebär för just din organisation. Ledningsgruppen måste enas kring en affärsstrategi som är anpassad för en digital omvärld.

2. Du måste bli bekant med ditt nuläge

I blogposten ”Hur går det med digitaliseringen egentligen?” berättar Per Grape om vikten av att grundligt lära känna sina styrkor och svagheter. Vi tror att det är värdefullt att ställa affärsstrategin mot sitt nuläge. På så sätt skapas förståelse kring vilka förutsättningar som finns.

3. Du måste röja ett antal hinder

I blogposten ”Röj dina hinder för digitalisering nu!” berättar Håkan Bystedt om krav på ett annat arbetssätt och nya organisationsformer för att lyckas. Traditionell funktionell ansvarsfördelning är ett stort hinder för digital transformation som måste röjas.

4. Du måste kunna leda transformationen – digital förändringsledning

I blogposten ”Bli en digital ledare” berättar Thomas Wahlberg om vikten av att förstå hur förändringen ska drivas och vad som krävs för att bli en digital vinnare. Digital förändringsledning är nyckeln till framgång.

Genom att fokusera på dessa fyra måsten i de initiala faserna kommer effekterna över tid att blir större. Passa på att ta andra kvartalet till att beta av några av dessa nödvändiga steg.

Läs våra tankar och låt dig inspireras.

Vill du läsa mer om digitalisering så finns det goda råd i vårt white paper om att förbereda en organisation för digital transformation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Röj dina hinder för digitalisering nu!

Den digitala revolution som pågår sätter i många fall ansvarsfrågor i organisationen på sin spets. Vem äger eller vem ska driva förändringen? Vilka frågor hör hemma var mellan ansvariga för affärsutveckling, IT, kommunikation, kanalansvariga, marknad och försäljning? En makt- och kontrollförskjutning sker där kommunikationschefer inte längre har kontroll på budskap, affärs- och marknadschefer underskattar nödvändig kundinsikt, CIO tar initiativ i affärsutveckling och IT tappar kontroll över IT-utveckling.

Digital transformering går stick i stäv med etablerade arbetssätt och är ett hot mot existerande ansvarsstrukturer.

Se detta som en möjlighet! Det kan inte bli en bättre möjlighet och timing för att mobilisera mot en modern organisation. Att lösa ut dessa frågor inför en kommande digitalisering kommer att göra förändringsarbetet och den digitala transformeringen än mer effektfullt. En organisation kan inte bara fokusera på User experience och den inre effektiviteten i sin digitala transformering.

Ett flertal hinder måste röjas för att göra en organisation redo för en digital transformation. Organisationen måste ta sig an frågan ”Hur måste vi arbeta tillsammans?”. Våra organisationer är vanligen organiserade utifrån någon form av en funktionell ansvarsindelning – silos härskar fortfarande och förvånansvärt även i projektform. Har projekt och individer mandat att agera?

Digital transformering kräver ett mindset i en organisation där kompetensmix måste ske mellan traditionella strukturer. Organisationens arbetssätt och kultur måste hanteras.

Så vilka hinder är det som en traditionell funktionell ansvarsfördelning skapar mer konkret? Vi ser fyra områden som en organisation måste överbrygga i en mobiliseringsfas till digital transformation:

  • Långsamt eller avstannade beslutsfattande orsakad av internpolitik, konkurrerande prioriteringar, eller försök att nå konsensus.

  • Oförmåga att bevisa affärsvärdet av digital transformering genom traditionella ROI, vilket resulterar i brist på ledningens aktiva stöd.

  • Oförmåga till agilt arbetssätt och testa-och-lär i liten skala.

  • För stort fokus på teknik snarare än viljan att ta itu med förändringar i arbetssätt och värdeerbjudande samt hantera hur människor fungerar i en förändring.

I försök att överbrygga dessa hinder finns dock risken att de förstärks snarare än lindras. Här skiljer sig digitalisering inte från någon annan form av förändringsarbete. Det vi ser behövs för att överbrygga dessa hinder är:

  • En förmåga som omfamnar agilt beslutsfattande och ansvarstagande.

  • En tydlig gemensam målbild, svar på varför digitalisering är viktigt och att klargöra vilka våra drivkrafter för digitalisering är. Svaren lindrar politiskt motstånd och medarbetare rör sig i samma riktning som drivs av gemensamma värderingar.

  • Ett grepp om organisationens omvärld och kundinsikt (kundbehov), vilket ger bättre förståelse för värdet som digitalisering kan ge. Det hjälper oss fokusera på rätt prioriteringar, att ta fram RoadMap för digitaliseringen och övertygande business cases.

  • Ett strukturerat iterativt arbetssätt som tillåter testa-och-lär, där medarbetare vågar misslyckas snabbt (i liten skala) och lära sig av det.

Har vi inte hanterat ovanstående frågeställningar är det lätt hänt att vi gömmer oss i teknikfrågor i motsats till de arbetsprocesser som teknik möjliggör.

Knäcker vi dessa frågor, tillsammans med relevant kompetensmix, är vi redo att börja ta greppet om den digitala transformeringen.

Vill du läsa mer om våra tankar kring Business digitalization och Digital transformation? Läs även:

Bli en digital vinnare av Thomas Wahlberg

Hur går det med digitaliseringen egentligen? av Per Grape

Det är lätt att missa poängen med digitalisering av Maria Wikberg

Samt vårt white paper med goda råd inför förändringsarbetet :

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

 

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Hur går det med digitaliseringen egentligen?

Vet du var din organisation står i digitaliseringsarbetet, och om ni är på väg åt rätt håll? Vad innebär digitalisering för er? Vilka är ni i en digitaliserad värld och hur ska ni tjäna pengar i morgon?

Dessa är mycket relevanta frågor som varje organisation bör ställa sig innan man kastar sig huvudstupa in i digitaliseringen. Det är svåra frågor som adresserar många områden, på många nivåer i en organisation. Det är definitivt inga frågor som har enkla, självklara svar som fungerar tvärs företag eller branscher.

Det finns ett talesätt som lyder: Sjukdomsinsikt är halva vägen till tillfrisknande. Nu är väl inte de flesta organisationer sjuka i den meningen, men det ligger mycket i påståendet att självinsikt om den egna organisationens tillkortakommanden och förtjänster är halvvägs till digital framgång. Men hur skaffar man sig denna självinsikt?

Vägen att gå är att göra en digital diagnos, en kritisk granskning av alla områden berörda av digitalisering. Här kan det passa bra att berätta vad vi menar med en diagnos. Ordet diagnos kommer från grekiskan och är sammansatt av ordleden ’genom; grundligt’ och ’lära känna’. Vi ska med andra ord grundligt lära känna vilka fel och styrkor som föreligger. I fallet med en digitalisering finns inget tydlig rätt för alla sammanhang, här får vi finna en annan utgångspunkt. Företagets strategi är ofta platsen som definierar vilka mål som är rätt och pekar på vägar att nå dessa. Därför är det lämpligt att använda affärsstrategin och utvärdera förutsättningar inför en digitalisering utifrån den. Med denna målbild och ambitionsnivå blir arbetet med att ställa en diagnos en fråga om en systematisk genomlysning av hela organisationen för att identifiera styrkor och svagheter att utveckla.

Vad behöver vi då adressera för att göra en sådan diagnos? Här blir det lätt att trampa fel om man har en smal bild av vad digitalisering är. Många tänker på digitaliseringens bländverk med appar och interaktiva webbar. Andra fokuserar uteslutande på kundresor och användarupplevelser. Sen har vi dem som samlar på "big data" och lägger allt krut på analytics. Det finns helt klart fler sätt att se på saken än så...

Vi har märkt att när vi får kunderna att tänka på digitalisering som ett nytt (eller utvecklat) sätt att göra affärer på fungerar det bättre. Följaktligen måste en digital diagnos beröra alla delar av ett företag, hela vägen från resurser och förmågor som företaget förfogar över, via hur dessa förädlas i värdekedjan, till hur produkter formas och hur man tar dessa till marknaden. En digital diagnos måste med andra ord vara en holistisk genomlysning av en organisation med digitalisering som lins och strategin som måttstock.

Att produkter och värdeerbjudanden, eller hur man skapar ett större engagemang från kunden, är viktiga områden att titta på kommer inte som en överraskning för någon. Inte heller information (eller rådata) om kunder och deras beteenden överraskar. Vad många däremot missar är de kulturella aspekterna. De mest framgångsrika företagen har insett att digitalisering inte bara förändrar ytan utan även förändrar organisationen rakt igenom. Hur man styr och leder, hur beslut fattas och, framför allt, hur man samarbetar tvärs funktioner i organisationen. Här finns många fallgropar dolda.

Utan en tydlig diagnos av organisationens status riskerar digitalisering att bli ett ändlöst experimenterande. Visst, man kan ha tur och träffa rätt, men det händer mer sällan. Många misslyckade experiment kostar pengar och, framför allt, tid. Utan förståelse för förutsättningarna är det många gånger omöjligt att förstå vad som inte fungerade. Då är det enkelt att gripa efter mer teknik, snyggare appar eller uppgivet konstatera att tiden inte var mogen… Tyvärr leder detta till att sannolikheten att misslyckas är fortsatt stor även i framtiden.

Med en diagnos i handen förändras bilden radikalt. Speciellt om diagnosen är brett förankrad i ledningen, alla ser samma styrkor och svagheter. Då finns förutsättningar att göra digitaliseringsarbetet till ett strukturerat förändringsprojekt och förutsättningarna att lyckas förbättras radikalt. Med kännedom om organisationens svagheter och styrkor är det möjligt att till fullo nyttja etablerade verktyg från change management vilket bara det är en starkt bidragande orsak till bättre resultat. Visst, mycket kan fortfarande gå fel, men så är det med alla intressanta och betydelsefulla initiativ.

Låt oss sluta med en uppmaning: gör ditt företag eller organisation en tjänst och gör en digital diagnos innan ni startar en större transformation.

Vill du läsa mer om våra tankar kring Business digitalization och Digital transformation? Läs även:

Bli en digital vinnare av Thomas Wahlberg

Det är lätt att missa poängen med digitalisering av Maria Wikberg

Röj dina hinder för digitalisering nu! av Håkan Bystedt

Samt vårt white paper med goda råd inför förändringsarbetet:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

 

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.