Var börjar man med AI?

Nytt år och dags för nya satsningar. Tveklöst kommer detta att innebära de första experimenten med AI hos många företag och organisationer. Men var skall man börja?

Det finns många sätt att börja på, några vanliga angreppssätt är:

  • angrip firmans just nu viktigaste problem med vad som lovar att vara det kraftfullaste verktyget

  • automatisera repetitiva uppgifter eller uppgifter där det ofta smyger sig in många mänskliga fel

  • effektivisera och reducera kostnad.

Det finns naturligtvis många andra områden att applicera AI på, säkert har du själv tänkt på fler andra exempel. Vad som dock är viktigt att tänka på är att AI är inget mer än ytterligare ett verktyg att använda för att utveckla företag och organisationer. Det är med andra ord ingen viktig teknik i sig utan skall sättas i nyttan tjänst. 

Den mest framgångsrika AI-tekniken just nu är utan tvekan Deep Learning. I stort sett alla framgångsrika exempel på AI man läser om använder denna teknik, allt ifrån självkörande bilar till att slå mästare i Schack eller Go.

Deep Learning handlar om inlärning som namnet antyder och detta sker via exempel. Antingen ger vi exempel på vad som är rätt eller fel (denna bild föreställer en katt, och denna en hund) vilket ibland kallas för övervakad inlärning. Eller så låter vi programmet lära sig på egen hand som när Google lät sina system spela mer än 100 000 partier schack med sig själv för att etablera sig som det bästa schack-programmet i världen. Egen inlärning som denna kallas ibland för oövervakad och passar bäst i situationer när det finns tydliga regler att följa. Med andra ord är den inte lika tillämpbar i verkliga livet som övervakad inlärning.

För att lyckas med Deep Learning krävs högkvalitativa data. Ju mer data du har av bra kvalitet desto större är chansen att du får bra resultat från ditt system. Detta stämmer vare sig du använder övervakad inlärning eller inte. Så var börjar man? En spännande idé är att vända på steken, lek med tanken på att utgå från var data finns snarare än att leta efter det ”rätta” problemet att börja med.  Börja med att inventera organisationens data, leta efter en domän med stor volym och hög kvalitet. Ett plus i kanten är om det är egen data, dvs sådant som organisationen själv har genererat, och inte sådant som hämtas från publika eller kommersiella källor. Genom att utgå från tillgängliga data för att hitta ett område att tillämpa AI-teknik på har du effektivt eliminerat en stor riskfaktor för dina experiment.

Binary code.jpg

Vare sig du låter detta stanna vid ett tankeexperiment eller går hela vägen till handling tror vi att det finns mycket att lära av att beakta data och dess kvalitet först. En lyckad satsning på AI kräver att organisationen samlar på sig data för att det skall vara möjligt att adressera de problem man önskar. Här är beprövade metoder för Information Governance väsentliga, samla data på ett strukturerat sätt, gärna på en gemensam plats, och säkerställ att kvalitet kan garanteras.

Låter detta intressant? Vi har kompetens, erfarenheten och hjälper er gärna att ta nästa steg på ett sätt som håller affär och nytta i fokus.

Digitalisering på dina villkor

Dagligen kan du läsa om digitalisering och hur nödvändigt det är att digitalisera sin verksamhet för att den ska överleva. Men vad är egentligen digitalisering, och är det så viktigt som alla säger? Svaret på denna fråga är både ja och nej. Förhoppningsvis kan denna text försöka att bringa lite klarhet runt detta, och förhoppningsvis starta dina tankebanor och kanske även utmana traditionella mönster.

Oavsett om digitaliseringsarbetet inte är påbörjat, är under uppstart eller har kommit upp i full fart finns det ett antal punkter som alltid är relevanta att fundera över.

Börja med varför

Att digitalisering är avgörande för en långsiktig överlevnad, alternativt en varaktig och effektiv kundanpassad verksamhet kan nog många skriva under på. Men, och det är viktigt, att bara börja med att genomföra digitalisering i någon form utan att ha en strategi och en plan leder inte till framgång. Läs gärna mer om strategi i våra andra blogginlägg. Vi måste veta varför vi ska bli digitala och vad vi ska få ut av att vara det. Det ska dessutom vara mätbart, för hur vet vi annars om vi lyckas. Slutligen måste vi ha ett nuläge att mäta mot och att relatera till. 

Sluta jämföra med digitaliseringsfantomerna

Idag pratas det ofta om Google och Facebook alternativt Uber och Airbnb. Är det relevant, och måste alla jämföra sig med dem? Oftast inte, dessa företag har absolut gjort fantastiska resor. Men varje företag och organisation är unik och behöver hitta sin egen identitet och sin affärsmodell. De flesta kan inte kopiera dessa fyra framgångsrika företag utan gör bättre i att titta på mer jämförbara organisationer. I stort sett alla företag och organisationer har en bakgrund, de är inga start-ups som börjat från scratch. De flesta måste ta hänsyn till sin ryggsäck och vad som finns i den, även om de ofta försöker att lätta på den. Börja istället med att utgå från er själva, er verksamhet och er bransch och vad ni vill och kan göra. Att hitta influenser utifrån kan absolut vara av stort värde, men glöm inte bort vad som är ert unika erbjudande idag och vad som kan bli det imorgon.

Definiera vad digitalisering är för er

Vad är digitalisering, vad menas med det begreppet. Det finns många som försöker och förklarar digitalisering på olika sätt. Är det att använda ny teknik, eller att använda internet så långt som möjligt i sin verksamhet. Det kan det vara, men framförallt är digitalisering att få hela flöden och processer att bli digitala, effektiva, integrerade och automatiska. Hur kan ni få era kunder och leverantörer att interagera med er i ett automatiskt flöde som är värdeskapande för alla. Att lyckas med detta, det är bra digitalisering.

Kunden avgör i slutändan vad som är bra digitalisering

En intressant frågeställning är vem som avgör om vi lyckats och är bra på digitalisering. Att vara bra på digitalisering är i sig självt inget självändamål. Det måste finnas ett syfte, ofta både med externt och internt fokus vilket innebär att svaret inte är så enkelt. Men ofta är det i förlängningen kunden som avgör, och kund i detta fall är alltid slutkund. Gör vi det som kunden önskar och är beredd att betala för. Med detta resonemang måste vi sätta kunden i fokus och börja analysera kundbeteende och dessutom vara ständigt på tårna vad det gäller kundernas agerande. Vet vi vad våra kunder vill ha idag och vad de önskar ha imorgon, har ni en tydlig plan som stämmer med kundernas önskemål. 

Påverkan på produkter och tjänster

Idag kommer det nya tjänster tack vara internet och ständig uppkoppling som ger oss nya möjligheter. Vilka av dessa möjligheter och tjänster kan användas rakt av och stödja din verksamhet? Många tjänster behöver utvecklas för dina unika behov, och kan därefter stärka ditt erbjudande till marknaden och dina kunder. Vad är det du säljer alternativt tillhandahåller marknaden idag? Många erbjuder idag en produkt och har svårt att se hur digitaliseringen kan utveckla den. Men de flesta produkter kan idag säljas och paketeras som tjänster. Det kan leda till, och gör det ofta, nya affärsmodeller och nya intäktströmmar. Det kan gälla enskilda organisationer eller hela branscher.

Att vi idag talar om digitalisering innebär egentligen inte att det är något nytt. Verksamhetsutveckling med hjälp av nya IT-stöd och ny teknik i samspel med processutveckling och till exempel business process reengineering har funnits länge. Det finns tillförlitlig teknik som fungerar vilket leder till att digitalisering idag ger oss alla enorma möjligheter, om vi tar tag i dem på rätt sätt. Det nya är att även mjuka faktorer är lika viktiga som de hårda tekniska lösningarna, vilket gör att det mer spännande och samtidigt utmanande. Digitalisering handlar om människor.

Läs gärna våra andra inlägg om digitalisering eller ladda ned vår guide om hur du gör din organisation redo för digital transformation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Vanliga missuppfattningar om digital transformation

Kanske har ni nyligen diskuterat hur ni ska få framdrift i ert digitaliseringsarbete? Vi vet att det är en återkommande fråga för de flesta ledningsgrupperna idag. Många existerande företag och organisationer lägger mycket tid på att försöka förstå vad digitaliseringen egentligen är och på vilka sätt den kräver en förändring i den egna organisationen. Begreppsförvirringen är stor och uppfattningarna om vad som behöver göras går isär.

Det finns några återkommande missuppfattningar kring digital transformation som över tid hindrar transformationen och som i västa fall gör att effekterna uteblir.

Att det måste gå fort

Det finns många indikatorer på att utvecklingen sker snabbt idag, kanske snabbare än vad vi tidigare varit vana vid. En vanlig missuppfattning är att den digitala transformationen måste gå fort. Den uppfattningen förstärks om inspiration hämtas från digitala fenomen. De dyker upp som raketer och förändrar sin marknad radikalt över en natt.  Men när redan existerande bolag vill efterlikna dessa raketer är det inte säkert att effekter blir detsamma. Ett etablerat företag kan inte kopiera ett digitalt fenomen. 

Att genomföra större genomgripande förändringar i existerande företag och organisationer går inte fort. Tid behöver läggas initialt på mobilisering och att säkerställa en gemensam målbild.

Att det handlar om att investera i ny teknik

En annan vanlig missuppfattning är att det är ny och avancerad teknik som kommer göra den stora skillnaden. Det är inte alls ovanligt att digitaliseringsinitiativet mer eller mindre startar med beslut om större investeringar i ny teknik.

När fokuseringen blir allt för hög på alla häftiga möjligheterna som tekniken ger oss idag är risken överhängande stor att effekterna uteblir. Det blir just ett införande av ny teknik men utan någon affärs- eller verksamhetsutveckling. Genomslag på processutveckling, kundnöjdheten eller affärsmodellen uteblir.

Att tydligare ansvarsfördelning är lösningen

I ivern att komma igång är det väldigt lätt att vilja tydliggöra ansvarsgränser och att ge någon uppdraget att ensam leda den digitala transformationen. I ett mycket kort perspektiv är det ett enkelt sätt att undvika konflikter och maktkamper. För en kort stund kommer man också kunna se positiva effekter. Bilden är att  det "Plötsligt börjar hända något." Det kommer dock inte dröja länge innan detta vänds, verkligheten hinner i kapp  och hinder uppstår.

Att ge någon ensam ansvaret för digitaliseringsinitiativet allt för tidigt hindrar ledningsgruppen från att på riktigt arbeta igenom och landa i den gemensamma målbilden och riktningen.

Våga ta lite tid i början. Genom att ägna tid för mobilisering, med hantering av rätt frågor, kommer du relativt snabbt upptäcka att ni som organisation kan nå effekter och få större utväxling på verksamheten.

Ladda ner vår guide om hur du gör din organisation redo för digital transformation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Fem inspirerande lästips inför sommaren

Sommaren nalkas med stormsteg, och är du inte redan på semester så är det troligen dags de kommande veckorna. Om du läst klart Game of Thrones-böckerna och istället vill förkovra dig, för att komma tillbaka från semestern med nya fräscha idéer, så bjuder vi här på några inspirerande och lättlästa boktips att ta med dig ut i hängmattan.

reading_hammock.jpg

Business Model Generation - Alexander Osterwalder & Yves Pigneur

Oavsett om du är ute efter att förbättra en befintlig eller skapa en ny affärsmodell från grunden så ger den här boken dig konkreta verktyg och metoder samt ett moderniserat angreppsätt. Förbi är dagarna då strategier och affärsmodeller döljs i omfattande dokument, som är svåra att uppdatera och sällan blir lästa. Med Business Model Canvas skapar du en affärsmodell på en enda sida som ändå tar hänsyn till de nödvändiga komponenterna. Utöver det får du en bättre förståelse för affärsmodellen, och en metodik för att implementera och hålla den uppdaterad.

Leading Digital - George Westerman, Didier Bonnet & Andrew McAfee

Vad förenar de så kallade Digital Masters, och vad har de gjort för att nå dit de är nu? Boken ger flera råd om hur en organisation kan ta sig an digitaliseringsutmaningen och var de bör börja. Boken innehåller även en hel del checklistor och self-assessment vilket är ett bra stöd för att finna sitt digitala nuläge. Läs och reflektera över er situation idag och vart ni vill vara imorgon. En måstebok inom digitaliseringsområdet.

Att leda digital transformation - Marie Andervin & Joakim Jansson

Ett lättläst insteg för den som vill veta mer om digitalisering. Ger en god introduktion till centrala delar av digital transformation och en mjukstart till hur man stakar ut vägen framåt. Har ett bra fokus på vikten av förändringsledning och att utvärdera sin digitala mognadsgrad för att skapa rätt förutsättningar att kunna öka mognadsgraden. Genom rekommendationer och steg-för-steg-metoder får du verktygen som behövs för att komma igång med digitaliseringsarbetet.

Start with why - Simon Sinek

Det spelar ingen roll VAD du gör, om du inte vet VARFÖR du gör det. Simon Sinek gjorde succé med sitt TED talk med samma ämnesområde. I boken skriver han exempelvis om vad Steve Jobs, the Wright brothers och Martin Luther King hade gemensamt: They started with WHY. Boken vänder sig till alla som vill inspirera andra och bli inspirerad själv. En lättläst bok om ett enkelt koncept, som passar utmärkt i hängmattan.

Detta är Lean - Niklas Modig & Pär Åhlström

Lean-gurun Niklas Modig har som första västerlänning fått forska på plats hos Toyota i Japan. Han har på kort tid vuxit fram som en auktoritet inom Lean och som en mycket efterfrågad föreläsare. Tillsammans med kollegan Pär Åhlström från Handelshögskolan har han lyckats med konststycket att skriva en både lättläst och forskningsbaserad bok som förklarar kärnan i ett komplext, och ofta missuppfattat, område både lättförståeligt och konkret. De många historierna och exemplen ger boken en livfull karaktär med hög igenkänningsfaktor. En av de bästa böckerna inom området!

 

Välj en bok du tycker låter intressant och vi kan garantera att du får både ny kunskap, nya infallsvinklar och idéer som du kan ta med dig och applicera i din verksamhet.

Med det vill vi önska en mycket trevlig semester! Även bloggen tar sommarledigt, vi ses igen i augusti.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Så förbereder du din organisation för digital transformation

Ett viktigt skede i varje stor transformation är den inledande mobiliseringsfasen. Det är då du som ledare måste omvända skeptiker, ena motstridiga parter om målbilden och säkerställa att alla drar åt samma håll. Att lyckas med det är något som kräver förberedelser!

businesstransformation

Under inledningen av året har vi lagt mycket fokus här på bloggen på att ge konkreta tips om hur du driver digital transformation. De tankarna finns sammanfattade i Fyra måsten för att få digital transformation att hända. För att komma så långt måste dock först ett antal centrala frågeställningar kring vad digitalisering innebär för er verksamhet ha retts ut.

Mina kollegor Maria Wikberg, Håkan Bystedt och Per Grape har därför tagit fram en guide som lotsar dig genom de här svåra men ack så viktiga förberedelserna. De ger konkreta råd om vad du behöver tänka på, hur du går till väga och delar upp arbetet i fyra enkla steg:

  1. Stanna upp och skapa medvetenhet i din ledningsgrupp
  2. Utgå från kunden för att förstå din verksamhet
  3. Diskutera till vilken grad er strategi är anpassad
  4. Öppna upp för ett bredare synsätt på utmaningarna

I varje steg listas ett antal frågeställningar som behöver redas ut och ställningstaganden som måste göras. Tar du med dig de frågorna till din ledningsgrupp, diskuterar och besvarar dem utifrån er organisations förutsättningar så har ni lagt grunden för en lyckad digital transformation. 

För att läsa guiden i sin helhet laddar du hem "Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation".

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Fyra måsten för att få digital transformation att hända

Varje dag publiceras mängder av artiklar, blogginlägg och poddar som belyser olika perspektiv på digitalisering. Customer experience, marketing automation, big data, delningsekonomin, ja listan kan göras lång. Men få om ens någon ger ett helhetsperspektiv på vad digitalisering faktiskt innebär för en organisation. Ännu färre ger något vettigt svar på hur man faktiskt ska bära sig åt för att få något att hända.

Under Q1 har vi också valt att dela med av våra insikter kring digital transformation här i vår blogg.  Vi har valt att lägga tyngdpunkten på hur man kan få det att hända. Många vägval är bransch- och företagsunika men vi ser också några gemensamma nämnare. Vi pratar något förenklat om fyra måsten för att får digital transformation att hända:

1. Du måste förstå poängen med digitalisering

I blogposten ”Det är lätt att missa poängen med digitalisering” berättar Maria Wikberg om hur lätt det är att glömma bort vad syftet är med digitalisering. Vi tror att arbetet måste börja med en insikt om vad digitaliseringen innebär för just din organisation. Ledningsgruppen måste enas kring en affärsstrategi som är anpassad för en digital omvärld.

2. Du måste bli bekant med ditt nuläge

I blogposten ”Hur går det med digitaliseringen egentligen?” berättar Per Grape om vikten av att grundligt lära känna sina styrkor och svagheter. Vi tror att det är värdefullt att ställa affärsstrategin mot sitt nuläge. På så sätt skapas förståelse kring vilka förutsättningar som finns.

3. Du måste röja ett antal hinder

I blogposten ”Röj dina hinder för digitalisering nu!” berättar Håkan Bystedt om krav på ett annat arbetssätt och nya organisationsformer för att lyckas. Traditionell funktionell ansvarsfördelning är ett stort hinder för digital transformation som måste röjas.

4. Du måste kunna leda transformationen – digital förändringsledning

I blogposten ”Bli en digital ledare” berättar Thomas Wahlberg om vikten av att förstå hur förändringen ska drivas och vad som krävs för att bli en digital vinnare. Digital förändringsledning är nyckeln till framgång.

Genom att fokusera på dessa fyra måsten i de initiala faserna kommer effekterna över tid att blir större. Passa på att ta andra kvartalet till att beta av några av dessa nödvändiga steg.

Läs våra tankar och låt dig inspireras.

Vill du läsa mer om digitalisering så finns det goda råd i vårt white paper om att förbereda en organisation för digital transformation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Röj dina hinder för digitalisering nu!

Den digitala revolution som pågår sätter i många fall ansvarsfrågor i organisationen på sin spets. Vem äger eller vem ska driva förändringen? Vilka frågor hör hemma var mellan ansvariga för affärsutveckling, IT, kommunikation, kanalansvariga, marknad och försäljning? En makt- och kontrollförskjutning sker där kommunikationschefer inte längre har kontroll på budskap, affärs- och marknadschefer underskattar nödvändig kundinsikt, CIO tar initiativ i affärsutveckling och IT tappar kontroll över IT-utveckling.

Digital transformering går stick i stäv med etablerade arbetssätt och är ett hot mot existerande ansvarsstrukturer.

Se detta som en möjlighet! Det kan inte bli en bättre möjlighet och timing för att mobilisera mot en modern organisation. Att lösa ut dessa frågor inför en kommande digitalisering kommer att göra förändringsarbetet och den digitala transformeringen än mer effektfullt. En organisation kan inte bara fokusera på User experience och den inre effektiviteten i sin digitala transformering.

Ett flertal hinder måste röjas för att göra en organisation redo för en digital transformation. Organisationen måste ta sig an frågan ”Hur måste vi arbeta tillsammans?”. Våra organisationer är vanligen organiserade utifrån någon form av en funktionell ansvarsindelning – silos härskar fortfarande och förvånansvärt även i projektform. Har projekt och individer mandat att agera?

Digital transformering kräver ett mindset i en organisation där kompetensmix måste ske mellan traditionella strukturer. Organisationens arbetssätt och kultur måste hanteras.

Så vilka hinder är det som en traditionell funktionell ansvarsfördelning skapar mer konkret? Vi ser fyra områden som en organisation måste överbrygga i en mobiliseringsfas till digital transformation:

  • Långsamt eller avstannade beslutsfattande orsakad av internpolitik, konkurrerande prioriteringar, eller försök att nå konsensus.

  • Oförmåga att bevisa affärsvärdet av digital transformering genom traditionella ROI, vilket resulterar i brist på ledningens aktiva stöd.

  • Oförmåga till agilt arbetssätt och testa-och-lär i liten skala.

  • För stort fokus på teknik snarare än viljan att ta itu med förändringar i arbetssätt och värdeerbjudande samt hantera hur människor fungerar i en förändring.

I försök att överbrygga dessa hinder finns dock risken att de förstärks snarare än lindras. Här skiljer sig digitalisering inte från någon annan form av förändringsarbete. Det vi ser behövs för att överbrygga dessa hinder är:

  • En förmåga som omfamnar agilt beslutsfattande och ansvarstagande.

  • En tydlig gemensam målbild, svar på varför digitalisering är viktigt och att klargöra vilka våra drivkrafter för digitalisering är. Svaren lindrar politiskt motstånd och medarbetare rör sig i samma riktning som drivs av gemensamma värderingar.

  • Ett grepp om organisationens omvärld och kundinsikt (kundbehov), vilket ger bättre förståelse för värdet som digitalisering kan ge. Det hjälper oss fokusera på rätt prioriteringar, att ta fram RoadMap för digitaliseringen och övertygande business cases.

  • Ett strukturerat iterativt arbetssätt som tillåter testa-och-lär, där medarbetare vågar misslyckas snabbt (i liten skala) och lära sig av det.

Har vi inte hanterat ovanstående frågeställningar är det lätt hänt att vi gömmer oss i teknikfrågor i motsats till de arbetsprocesser som teknik möjliggör.

Knäcker vi dessa frågor, tillsammans med relevant kompetensmix, är vi redo att börja ta greppet om den digitala transformeringen.

Vill du läsa mer om våra tankar kring Business digitalization och Digital transformation? Läs även:

Bli en digital vinnare av Thomas Wahlberg

Hur går det med digitaliseringen egentligen? av Per Grape

Det är lätt att missa poängen med digitalisering av Maria Wikberg

Samt vårt white paper med goda råd inför förändringsarbetet :

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

 

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Hur går det med digitaliseringen egentligen?

Vet du var din organisation står i digitaliseringsarbetet, och om ni är på väg åt rätt håll? Vad innebär digitalisering för er? Vilka är ni i en digitaliserad värld och hur ska ni tjäna pengar i morgon?

Dessa är mycket relevanta frågor som varje organisation bör ställa sig innan man kastar sig huvudstupa in i digitaliseringen. Det är svåra frågor som adresserar många områden, på många nivåer i en organisation. Det är definitivt inga frågor som har enkla, självklara svar som fungerar tvärs företag eller branscher.

Det finns ett talesätt som lyder: Sjukdomsinsikt är halva vägen till tillfrisknande. Nu är väl inte de flesta organisationer sjuka i den meningen, men det ligger mycket i påståendet att självinsikt om den egna organisationens tillkortakommanden och förtjänster är halvvägs till digital framgång. Men hur skaffar man sig denna självinsikt?

Vägen att gå är att göra en digital diagnos, en kritisk granskning av alla områden berörda av digitalisering. Här kan det passa bra att berätta vad vi menar med en diagnos. Ordet diagnos kommer från grekiskan och är sammansatt av ordleden ’genom; grundligt’ och ’lära känna’. Vi ska med andra ord grundligt lära känna vilka fel och styrkor som föreligger. I fallet med en digitalisering finns inget tydlig rätt för alla sammanhang, här får vi finna en annan utgångspunkt. Företagets strategi är ofta platsen som definierar vilka mål som är rätt och pekar på vägar att nå dessa. Därför är det lämpligt att använda affärsstrategin och utvärdera förutsättningar inför en digitalisering utifrån den. Med denna målbild och ambitionsnivå blir arbetet med att ställa en diagnos en fråga om en systematisk genomlysning av hela organisationen för att identifiera styrkor och svagheter att utveckla.

Vad behöver vi då adressera för att göra en sådan diagnos? Här blir det lätt att trampa fel om man har en smal bild av vad digitalisering är. Många tänker på digitaliseringens bländverk med appar och interaktiva webbar. Andra fokuserar uteslutande på kundresor och användarupplevelser. Sen har vi dem som samlar på "big data" och lägger allt krut på analytics. Det finns helt klart fler sätt att se på saken än så...

Vi har märkt att när vi får kunderna att tänka på digitalisering som ett nytt (eller utvecklat) sätt att göra affärer på fungerar det bättre. Följaktligen måste en digital diagnos beröra alla delar av ett företag, hela vägen från resurser och förmågor som företaget förfogar över, via hur dessa förädlas i värdekedjan, till hur produkter formas och hur man tar dessa till marknaden. En digital diagnos måste med andra ord vara en holistisk genomlysning av en organisation med digitalisering som lins och strategin som måttstock.

Att produkter och värdeerbjudanden, eller hur man skapar ett större engagemang från kunden, är viktiga områden att titta på kommer inte som en överraskning för någon. Inte heller information (eller rådata) om kunder och deras beteenden överraskar. Vad många däremot missar är de kulturella aspekterna. De mest framgångsrika företagen har insett att digitalisering inte bara förändrar ytan utan även förändrar organisationen rakt igenom. Hur man styr och leder, hur beslut fattas och, framför allt, hur man samarbetar tvärs funktioner i organisationen. Här finns många fallgropar dolda.

Utan en tydlig diagnos av organisationens status riskerar digitalisering att bli ett ändlöst experimenterande. Visst, man kan ha tur och träffa rätt, men det händer mer sällan. Många misslyckade experiment kostar pengar och, framför allt, tid. Utan förståelse för förutsättningarna är det många gånger omöjligt att förstå vad som inte fungerade. Då är det enkelt att gripa efter mer teknik, snyggare appar eller uppgivet konstatera att tiden inte var mogen… Tyvärr leder detta till att sannolikheten att misslyckas är fortsatt stor även i framtiden.

Med en diagnos i handen förändras bilden radikalt. Speciellt om diagnosen är brett förankrad i ledningen, alla ser samma styrkor och svagheter. Då finns förutsättningar att göra digitaliseringsarbetet till ett strukturerat förändringsprojekt och förutsättningarna att lyckas förbättras radikalt. Med kännedom om organisationens svagheter och styrkor är det möjligt att till fullo nyttja etablerade verktyg från change management vilket bara det är en starkt bidragande orsak till bättre resultat. Visst, mycket kan fortfarande gå fel, men så är det med alla intressanta och betydelsefulla initiativ.

Låt oss sluta med en uppmaning: gör ditt företag eller organisation en tjänst och gör en digital diagnos innan ni startar en större transformation.

Vill du läsa mer om våra tankar kring Business digitalization och Digital transformation? Läs även:

Bli en digital vinnare av Thomas Wahlberg

Det är lätt att missa poängen med digitalisering av Maria Wikberg

Röj dina hinder för digitalisering nu! av Håkan Bystedt

Samt vårt white paper med goda råd inför förändringsarbetet:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

 

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Det är lätt att missa poängen med digitalisering

Tekniken ger oss nya fantastiska möjligheter! Vi ser idag hur många teknologier börjar bli mogna och hittar praktiska användningsområden. Det som kändes som science fiction nyligen är i dag verklighet. Adidas testar att skriva ut skräddarsydda löparskor i 3d skrivare och ATG testar travlopp i virtual reality. Experter gissar att det kommer finnas 50 miljarder uppkopplade saker år 2020 och det talas på riktigt om smarta hem och smarta städer.

Vi möter många företag och organisationer som är stressade över att teknikutvecklingen sker väldigt snabbt och framför allt för att de inte har börjat att agera. Många känner osäkerhet över var de ska börja. Vi ser också andra, som upplever sig vara just ”sent ute”, som börjar investera i ny cool teknik.

I jakten på att springa ikapp, eller om sina konkurrenter, är dock risken överhängande att stora delar av poängen med digitaliseringen går förlorad. Effekterna uteblir och lönsamheten sjunker. Digitaliseringsinitiativet läggs till handlingarna som ännu ett dyrt och misslyckat projekt.

För oss handlar digitaliseringen om väldigt mycket annat, för att inte säg allt annat, än ny cool teknik.

Vi ser hur digitaliseringen i grunden har förändrat hur vi människor beter oss. 87 % av alla millenials lämnar aldrig ifrån sig sin mobil, enligt Schibstedt Future Report, är ett exempel på det. Ett förändrat mänskligt beteende leder till helt nya kundförväntningar som i sin tur utmanar och ställer krav på nya och utvecklade affärsmodeller.

Digitaliseringen handlar förmågan att hitta nya sätt att interagera med kunder och förmågan att löpande utveckla affärsmodell och värdeerbjudandet, allt för att möta kundernas kontinuerligt uppdaterade krav.

Digitaliseringen handlar om ett nytt synsätt, ett annat sätt att se på världen, sina kunder, sin affär och sin organisation. Digitaliseringen handlar om att ett annat sätt att tänka.

Digitaliseringen utmanar det traditionella ledarskapet och vedertagna styrmodeller. Digitaliseringen utmanar människor till ständig utveckling och till att samarbeta i helt andra former.

Förändringen går snabbt och de som inte ställer om sig under de närmaste åren löper stor risk att försvinna. Få om ens någon kan ducka för en av de absolut största megatrenderna.

Så om nu inte stora teknikinvesteringarna är lösningen, var bör arbetet börja?

Vi tror att de flesta har allt att vinna på att stanna upp och ställa sig frågan ”vad innebär digitalisering för oss?”, ”Vilka är vi i en digitaliserad värld?” och viktigast av allt ”Hur ska vi tjäna våra pengar i morgon?” De organisationer som, tar sig tiden att, därutöver också enas kring vilka nya förmågor de behöver för att transformera sig kommer på sikt lyckas bättre.

Vill du läsa mer om våra tankar kring Business digitalization och Digital transformation? Läs även:

Bli en digital vinnare av Thomas Wahlberg

Hur går det med digitaliseringen egentligen? av Per Grape

Röj dina hinder för digitalisering nu! av Håkan Bystedt

Samt vårt white paper med goda råd inför förändringsarbetet:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

 

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Bli en digital vinnare

För att bli en digital vinnare måste vi förstå vad digitalisering är. För vissa betyder digitalisering användning av digital teknik. För andra betyder det nya sätta att skapa relation med kunden. För ytterligare andra betyder det nya sätt att göra affärer på. Alla synsätten är korrekta, och för att lyckas med sin digitalisering behövs alla tre. För att hålla ihop perspektiven behövs ledarskap och en fast hand i genomförandet.

Ett annat sätt att se på digitalisering är att dela upp det i inre och yttre effektivitet. Med inre effektivitet avses interna processer och rutiner. Utgångspunkten är att varje steg i flödet ska skapa värde för kunden, annars behövs det inte. Med yttre effektivitet menas hur kunden interagerar med oss. En utgångspunkt är att vi ska hjälpa kunden, och finnas där hon är och där hon vill vara.

Men ingen kommer särskilt långt med att bara veta vad digitaliseringen är. Utmaningen för att bli en digital vinnare ligger i att förstå hur förändringen ska drivas och vilka krav det ställer.

Digitalisering är en fråga för högsta ledningen och därmed för CEO. Ofta leds digitaliseringsarbetet av CIO eller chief digital officer, CDO. Problem som kan uppstå är vilket mandat CIO/CDO har för förändringar av verksamheten, och här måste CEO hjälpa till och skapa klarhet. Bland annat behövs en tydlig digital vision som alla i ledningen stödjer.

För att starta en digital satsning behövs en digital vision och en digital strategi. Dessa behöver vara i harmoni med organisationens vision liksom affärsstrategi och IT strategi. I annat fall kan det initialt behöva göras ett arbete med dessa så de hänger ihop. Det kan även behövas ett arbete med att se över en eventuell e-strategi och sourcingstrategi.

Av stor betydelse för att bli en digital vinnare är en IT infrastruktur som är både stabil och flexibel där nya komponenter snabbt och enkelt kan kopplas in. Saknas detta behöver här göras ett arbete så att de digitala lösningarna får den IT plattform de kräver. Det går ofta bra att ha kvar sin gamla så kallade legacy miljö och ta fram en ny miljö för de digitala lösningarna. Det behöver i detta sammanhang påpekas att processerna och flödena ska fungera på avsett sätt oavsett teknisk miljö. Det är även viktigt att se upp så det inte byggs en digital ö som inte hänger ihop med helheten.

Ofta finns det ingen brist på idéer, utan bristen består i resurser såsom personal, tid och pengar. Det behövs därmed ett tydligt sätt att hantera idéer, och hur dessa drivs framåt för att för att kunna bli föremål för utveckling och införande. Varje idé behöver komma in i idé-tratten för att kunna bedömas tillsammans så att en helhetsbild kan tydas. Varje idé behöver dessutom även kläs med ett business case för att kunna ta beslut hur den ska behandlas vidare fortsättningsvis. En idé som ska genomföras placeras in i en så kallad roadmap tillsammans med andra idéer, varvid en färdplan har skapats.

Nyckelpersoner måste få tid att arbeta med digitaliseringen, och inte bara vara ytterligare en uppgift som läggs på dem. Det behövs sannolikt även kompletteras med ny kompetens utifrån för att inte fastna i gamla fotspår.

Som vid alla utvecklings- och förändringsarbeten är det av högsta vikt att ha professionella program- och projektledare som driver arbetet. Utan detta blir det ofta svårt att bli en digital vinnare. Det gäller att ha ordning och reda liksom en röd tråd i arbetet samtidigt som det ska vara snabbfotat och flexibelt. Självklart arbetar organisationen med agil utveckling avseende både produktägare som utvecklingsteam. Affärsverksamheten måste också hänga med i svängarna med agil utveckling av affär och strategi.

Om vi har en digital vision och nu vill starta den digitala resan, hur börjar vi? Ett bra sätt kan vara att hitta de lågt hängande frukterna som snabbt kan realiseras, och därvid snabbt ge resultat. Detta ger bland annat två fördelar, dels övar vi på mindre objekt och vi lär oss om både arbetssätt, metoder och teknik och dels ger det oss en snabb återkoppling vad som fungerar och inte. I övrigt måste det bestämmas vad som är viktigast, den inre eller yttre effektiviteten. Det kan vara så att vi initialt inför digitala lösningar för kunden, och hanterar dessa i gamla analoga processer för att i steg två konvertera dessa till digitala. Det finns inga givna svar, utan en genomtänkt handlingsplan som utgår från både affärs- och digitalstrategi, att arbeta efter behöver tas fram.

Digitalisering är en både spännande och utmanande resa som kan kräva mycket av organisationen där det gäller att implementera ett helt nytt synsätt på både sig själv och på kunden. Här krävs det ödmjukhet, och kunskap om förändringsledning för att få hela organisationen med sig vilket är nödvändigt. Digitaliseringen måste ledas ovanifrån med den behöver förändras underifrån.

Ska man bli en vinnare i sin bransch måste det ageras nu, det går inte att vänta. Alla studier, oberoende av varandra, visar på att digitala ledare utklassar sina konkurrenter oaktat vilken bransch som avses. Så starta nu.

Vill du läsa mer om våra tankar kring Business digitalization och Digital transformation? Läs även:

Håller din digitala kondition måttet? av Per Grape

Det är lätt att missa poängen med digitalisering av Maria Wikberg

Röj dina hinder för digitalisering nu! av Håkan Bystedt

Samt vårt white paper med goda råd inför förändringsarbetet:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Tror du att ni behöver en CDO? Då har ni fel CIO!

Vi lever i en digital boom där genomsnittssvensken ägnar 21 timmar i veckan åt internet, e-handeln tros landa på 50 miljarder under 2015 och 54 % av svenskarna betalar för musik över internet. Vissa branscher var tidiga med den digitala omställningen. Nya företag växer fram på dagens premisser. Men många ledningsgrupper står också mitt i denna omvälvande förändringens tid och funderar på vilken väg som just de ska ta.

De första stegen är inte självklara. Vissa företag börjar att addera teknologi och andra driver transformationen genom ett förändrat ledarskap.  Vi ser många som agerar i panik, drivna av hotet om att finnas kvar på kartan imorgon. Resultatet blir mycket investerade medel som inte ger några större effekter utan mest bara fler problem.

Vi ser också många som startar arbetet med att rekrytera en CDO som ska ansvara för den digitala transformationen. Exempelvis rapporterade Harvey Nash och KPMG i sin CIO survey 2015 att 17 % av alla organisationer de frågat har en CDO och att många därutöver går i tankarna om att de kanske borde skaffa en.

Men vi är säkra på att om ni tror att ni behöver en CDO då har ni fel CIO.

För att en CIO verkligen skall vara en ”C-level executive”, dvs en ledare i affärsorganisationen, krävs ett äkta affärssinne och en förmåga att aktivt delta i utvecklingen av hela företaget, inte bara det egna ansvarsområdet. Business technology kommer alltid att vara en CIOs specialistkunskap, men utan kunskap om hur man applicerar det på den egna affären faller det platt i dagens läge.

En effektiv CIO är en ”transformations-agent” som koordinerar och leder genomgripande förändringar, allt från hur organisationen fungerar med introduktion av digitala processer till etablering av helt nya (oftast digitala) affärer. Gemensamt för all förändring idag är att den inte är genomförbar utan rätt IT-stöd och att det måste gå snabbt!

Som operativ chef måste CIO ha tajta relationer med Marknadschefen och andra nyckelroller som adresserar verksamhetens kunder direkt. Nya relationer måste också etableras med HR. Det krävs ledarskap av CIO, ett ledarskap som skapar framdrift genom nätverk och samarbeten. Det är dessa egenskaper som gör att ledare kan agera snabbt och lättrörligt även i stora organisationer.

Nya krav på en CIO innebär dock inte att gamla krav per automatik försvinner, de omvandlas istället till hygienkrav. IT-leveransen är till stora delar en service till resten av organisationen och en fungerande leverans är en förutsättning för att CIO ska kunna ta en ny, större roll i organisationen.

CIO måste därtill bevisa att dennes organisation inte bara kan vara en eftersökt resurs i affärsutveckling utan också kan leverera de nya tjänsterna i den takt som den strategiska planen dikterar.

Om din organisations CIO inte svarar mot bilden ovan, undvik att skaffa en CDO – en ny roll löser sällan fundamentala problem. Tvärtom skapa det ofta spänningar i organisationen med två snarlika roller som slåss om ansvarsområden och mandat. För att lyckas med en digital transformation av en organisation krävs två saker, först en genuin expertis i business technologies, hur informationsteknik fungerar och hur den kan bidra till affären, sen en grundlig förståelse för affären, värdekedjan och den valda strategin. I och med att en digital transformation är en transformation av hela företaget så satsa på att utveckla din CIO som redan känner organisationen och har expertisen inom informationsteknologi.

Vill du veta mer om vad som behöver vara på plats innan en digital transformation inleds? Läs även:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida

Digitalisering höjer ribban för informationshantering!

Står ni inför utmaningen att ta er an digitalisering? Vad är då nytt under solen jämfört med tidigare förändringstrender och utmaningar? En av de stora skillnaderna är konsument- och kundbeteendet, som i sin tur har stor påverkan på hur organisationen bör designa sin affär.

#Som kund besöker vi vårt bankkontor 1-2 ggr per år, och använder bankappar 20-30 ggr per månad.

#Organisationer i framkant integrerar data från social media med ”traditionell” data i sina kund- och beslutsprocesser. Underskatta inte Twitter eller Facebook.

#Generellt, sjunker andelen ”traditionella” kunder. ”Digitala konverterare” blir 2013- 2019 den dominerande konsumentgruppen och 2020 och framåt blir ”the digital natives” dominanterna på konsumentmarknaden. (Källa: PwCs New Digital Tipping Point).

Faktum är att även dagens 50+/60+ (#tjabajaginkluderasoxåbah) har börjat anpassa sig till att använda digitala tjänster i rekordfart.

Detta ger oanade möjligheter men kan även ge oönskade effekter om vi inte arbetar rätt med utmaningen digitalisering. För att lyckas måste vi tänka om, designa och bedriva affärsverksamheten på nytt sätt. För att få lönsamhet måste verksamheten ”känna sina kunder”, ”veta hur det ser ut för sina kunder”, ”måste belöna sina kunder”, ”vad vill vi få kunden att göra i nästa steg” m.m. Vi kommer se en utveckling mot ”the age of visdom”. Framgångsrika affärsverksamheter kommer att arbeta med information för att få en effektivare aktiv kundrelation.

Förmågan att vara engagerad i sin specifika kund och personifiera sina värdeerbjudanden är det vinnande receptet. Affärsverksamheter som med symbiosen Big data, Customer Intelligence och Business Intelligence, kan kombinera sina interna och externa datakällor på ett klokt sätt kommer ha förmåga att skapa sig konkurrensfördel – ”make the difference and moment of the thruth”.

By the way; Enligt IBM (källa: www.ibm.com - what is big data) - så har 90 % av världens totala data producerats de senaste 2 åren - mängden data växer i rekordfart exponentiellt! Dock använder vi inte det data vi har på ett bra sätt. Hur säkerställs då vår träffbild på att göra rätt analyser och erbjuda rätt personifierade värdeerbjudande till våra konsumenter?

Med detta i baktanke kan ännu mer data innebära än mer problem, inte mindre#!!# Hur gör vi då för att säkerställa den potentiella konkurrensfördelen med information i den digitala transformeringsresan??

Det är fråga om Information Governance - förmågan att styra informationshantering. Detta är än viktigare för att kunna uppnå ökat affärsvärde och konkurrensfördelar med digitalisering. Det kan tyckas vara banala självklarheter som måste komma på plats och bli fundamentalt och naturligt integrerat i den digitala tranformeringsresan, vilka slutligen måste sitta fast i organisationen. Vi ser bland många kunder att det finns ett flertal barriärer som måste övervinnas och som måste drivas genomtänkt i en förändringsprocess. 

• Information måste vara strategiskt prioriterad och påskyndas: Det startar med att organisationen sätter en målsättning med information som är spårbar till affärsmålen – och effekterna. En etablering av Information Governance måste grundas på business cases, ha ett ägarskap som ger de drivkrafter och incitament som behövs för att nå fram. Ha KPI:er och mäta.

• Kompetens måste mixas över organisationsgränser; Släpp stuprören mellan IT- marknad – affärsutveckling och kundservice. Etablera en multiorganisation med en arbetsprocess som arbetar över kanal- och produktgränser, vilka validerar och analyserar data, analyserar och övervakar förändringar i kundbeteendet, tillgodoser kundernas resor och utvecklar nya flerkanalstjänster. Detta blir ett steg framåt för att uppnå bättre Time to Market och som strategisk kan differentiera affären.

• Bryt loss informations- och verktygsöarna. Tyvärr, data är alltför ofta inte sammanslagna till fördel för hela organisationen. Vi måste samverka mellan traditionella CRM-lösningar och traditionell Business Intelligence i kedjan historik, realtid och prediktiv. Skapa tydlighet avseende ansvar och krav för datafångst, datakvalitet, definitioner och regelverk för data och för vilken data som ska användas för olika marknads- och försäljningssammanhang.

• Teknologi; Låt affärsbehoven styra. Den stora skillnaden idag är att dagens teknologi gör det lite lättare än förr!

Driv förändringen stegvis och låt resan vara viktigare än slutdestinationen. Starta smått, experimentera tidigt och ofta, lär genom att göra.

Är affärsverksamhetsutveckling och IT redo att ta sig an uppgiften på rätt sätt med lämplig ambitionsnivå? Vi har erfarenheten och metodiken att hjälpa er att hitta rätt ingång i frågan, ta höjd för lämplig ambitionsnivå och ta fram en Roadmap för nödvändigt förändringsarbete.

Vill du läsa mer om vad som behöver vara på plats innan en digital transformation inleds+ Läs även:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida