Varför IT-strategier misslyckas eller i bästa fall är meningslösa

Handen på hjärtat, har inte de flesta IT-strategier som du sett fokuserat helt på fel saker eller upprepat meningslösa plattityder? Många IT-avdelningar har förblivit just det, IT-avdelningar och inte hängt med när omvärld och affär har förändrats. Då är det inte konstigt om de missar målet… Här kommer några av de vanligaste misstagen vi har sett i vanliga svenska organisationers IT-strategier.

old and new technology.jpg

De underskattar takten tekniken förändras. Förr gick teknikskiften långsamt, det tog flera årtionden för TV att etablera sig i de flesta hem och övergången till färg-TV pågick hela 70-talet. Likaså tog det årtionden för mobiltelefonen att hamna i var mans ficka men sen dagens smartphones med en stor pekskärm introducerades tog det inte alls många år innan avancerade tjänster blev vanliga. Nuförtiden är det till och med enklare att betala en räkning på mobilen än på hemdatorn (om du ens har någon). Tekniken rör sig fort och genomslagskraften kanske ännu fortare idag.

De outsourcar fel saker eller av fel orsaker. Nu är outsourcing en av dessa strömningar som pendlar från ytterlighet till ytterlighet. Dock har inte alla klart för sig varför de idag sourcar selektivt. Tänk noga igenom vad som är kritiskt för affären och kan ge konkurrensfördelar, detta ska du inte outsourca. I alla fall inte utveckling och innovation. På samma sätt fundera på vad som är lika överallt i just din bransch, kanske just detta borde outsourcas?

De tänker gamla tiders IT-funktion. Det är inte bara teknik som utvecklas snabbt, även organisationers lust och förmåga att experimentera med nya angrepp har nått oanade höjder. Gamla tiders reaktiva IT-funktion hamnar obönhörligen på efterkälken och riskerar bli omsprungna av externa leverantörer som är mer lyhörda för de nya kraven på dynamik och samarbete. Att transformera en IT-organisation från passiv/reaktiv till aktiv/proaktiv är inte gjort i en handvändning, men att tydligt uttrycka det i IT-strategin är en bra början.

De lär inte organisationen var de kan om innovation. Många företag experimenterar idag med innovation i många former. Ibland är de lätta offer för ”innovationskonsulter” som kommer in och håller workshops. Vad många glömmer bort är att det agila arbetssätt som många IT-funktioner har tillämpat i många år kan skalas upp och transformeras till en innovationsprocess. Här finns mycket på att vinna på samarbete mellan verksamheten och IT-specialister som förstår att tänka affär.

De försörjer inte organisationen med rätt kompetens. Budgetering och affärsplanering är kanske inte de roligaste av aktiviteter. Därför är det lätt att halka in på spåret att bara uppdatera förra årets planer. Men skapar vi då utrymme för lärande och utveckling? I takt med att teknik och arbetssätt utvecklas måste också IT-enheten utvecklas. Gör en plan för att skaffa kompetens på nya områden, utveckla personalen aktivt och kanske ta in en extern part som hjälper till att identifiera vilka områden som är värda en satsning.

Det är dags att tänka nytt och uppdatera IT-strategi och verksamhetsplaner för IT-funktionen. Jobbet behöver inte göras stort eller krångligt för att göra stor skillnad i din organisation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Frågor ledningsgruppen bör ställa och förstå när det gäller sourcing.

I många ledningsgrupper och styrelser är IT-kompetensen eftersatt och ibland leder det till spektakulära misslyckanden som de vi har sett i sommar. Nu går det oftast inte så illa, men det betyder inte att det brukar bli som man tänkt. Oavsett vilken sourcingmodell man än väljer finns det en rad viktiga frågor som VD, COO, CFO, CIO och andra i företagsledningen bör ställa sig inför en förändring. Här tillhandahåller vi en checklista med några av de viktigaste frågorna att ställa sig.

VARFÖR? Varför funderar vi på att ändra vårt nuvarande sätt att utföra eller köpa tjänsten? Vad förväntas uppnås av ett förändrat förhållningssätt? Det finns olika skäl att outsourca, inget mindre bra än något annat. Allt är beroende på verksamhetens mål och kompetens. Men svaren på varför måste definieras så att alla nyckelpersoner förstår och köper in  på den valda vägen

Exempel på Varför:
1. Komma åt kompetens som man saknar/har för lite av.
2. Komma åt resurser som man saknar/har för lite av.
3. Minska antalet resurser man har för mycket av (FTE:er)
4. Outsourca för att spara pengar– men se upp! Kvaliteten minskar ofta också när det vankas kostnadsbesparingar – kvalitet kostar!
5. Ökad flexibilitet –  ej styrda av anställningsformer m.m

Exempel på mindre bra Varför:
1. Bli av med problem. Många organisationer tror att de kan outsourca problemen, ”Ship and fix”, vilket sällan fungerar i realiteten eftersom hela organisationen då ska ställa om sig på nya processer om är generiska och inte fit for purpose. Men behöver organisationen något som skakar om den ordentligt är detta månne vägen att gå. Man skall också vara medveten om att ens sourcingpartner förmodligen tar rejält betalt för att lösa problemen man vill bli av med, med andra ord: det kan bli dyrt.
2. Bli av med ansvar. Ett av de sämsta motiven, främst för att det är självbedrägeri. Du blir inte av med ansvaret, du blandar bara in ytterligare en part vilket skapar större oreda…

VAD? Vilka tjänster överväger vi att lägga ut? Är verksamheten är lämpad för outsourcing? Beroende på vilka mål en given organisation har eller hur avancerad verksamheten är lämpar den sig mer eller mindre att outsourca. Även om det för de flesta organisationer inte finns lagkrav som förhindrar outsourcing kan det vara olämpligt av konkurrensskäl.

VEM? Är intern leverans vårt bästa alternativ, eller ska vi se på marknaden? Ta alltid med en intern leverans i räknesnurrorna och diskussionerna. Kan en intern leverans skapa mer dynamik och flexibilitet (och kanske minska på konsultberoendet)? Är säkerheten mer rigid med en intern leverans? Kan vi göra en hybridlösning där vi sourcar en del och behåller en del internt?

HUR? Hur ska tjänsten sourcas för maximalt värde? Ska den vara skräddarsydd för er, eller räcker det med standardförfarande?

VART? Spelar det någon roll var tjänsten utförs? Var ska den INTE utföras? Kan det vara relevant att det i landet går att göra en säkerhetskontroll på konsulterna som ska arbeta med er data?

När ni står i sourcingdiskussioner föreslår vi att ni börjar med att besvara ovanstående frågor och säkerställ att svaren är förankrade hos alla i företagsledningen. Då är ni väl förberedda för att skapa en plan och påbörja resan.

Läs gärna också vår post ”Håller din sourcingstrategi måttet?"

Vet du värdet av din information?

Värdet av data och vikten av att ha kontroll över sin information är något som många organisationer bombarderats med länge. Ändå är det många vi möter som har stora brister i sin informationshantering eller inte har kommit igång alls med ett strukturerat angreppssätt. Därför bjuder vi här på ett antal frågeställningar som kan kickstarta en värdefull diskussion och analys av var ni står och samtidigt pekar ut varför det är viktigt.

Med det kommande införandet av nya Dataskyddsförordningen (GDPR) har information governance även lyfts upp högt på många organisationers agenda på grund av nya lagkrav och risker för vite.

Oavsett om en organisation står i startgroparna för att strukturera upp hur information hanteras, har kommit en bit på vägen och behöver göra en genomlysning, eller anser sig ligga i framkant så finns det ett antal övergripande frågeställningar som alltid är relevanta att ställa sig:

1. Har vi styrning?

Börja med att titta på vilken styrning som finns och vilken som saknas. Vem är huvudansvarig, vem äger informationen och hur ser ansvarsfördelningen för Information Governance ut? Det säger mycket om vilken vilja och förutsättningar det finns att driva den typen av frågor.

2. Hur bedömer vi vår situation?

Se över var ni står i dagsläget, både internt och jämfört med andra. Gör vi benchmark och har vi grepp om vår mognadsgrad? Genom att skapa en tydlig bild av den nuvarande situationen blir det lättare att staka ut riktningen framåt

3. Vilken är vår strategi?

Se över vart ni är på väg och vad ni vill uppnå. Finns det en sådan målbild i organisationen, eller en strategi för att hantera dessa frågor, annars behöver den tas fram. Den bör klargöra frågeställningar som Hur tar vi oss till vår målbild, och vad vill egentligen vår CEO eller styrelse?

4. Vad är vår data värd?

De flesta är överens om att den data som genereras i en organisation är värdefull. Många organisationer samlar på stora mängder data i hopp om att den ska användas till något som generar affärsnytta. Färre har faktiskt kartlagt var värdet finns. Börja då med att utvärdera viktiga frågor som Var finns värdet, vilken avkastning ger informationen & hur mycket kostar datakvalitetsbrister?

5. Vilken är vår sårbarhet?

Lika viktigt som att veta värdet är att veta var man är sårbar. Kritisk information behöver såklart skyddas, men då behöver den vara identifierad och arbetet med informationssäkerhet så pass välutvecklat att det är tydligt vilka åtgärder som tas för att skydda viken typ av information. Granska er verksamhet och ställ de grundläggande frågorna Har vi kalkylerat vår risk och vilken risk accepterar vi? Först då kan ni göra ett medvetet val

6. Hur mäter vi vår progress?

Slutligen behövs en metod för att mäta de framsteg som görs inom området. Se över vad som förmedlas i revisioner, vilka mätvärden som används, till vem rapportering av området sker, och hur. Återanvänd den metod ni använder för att mäta er mognadsgrad (enligt punkt 2) och börja mät hur utvecklingen ser ut över tid. För att säkerställa att organisationen är på väg i den riktning som strategin pekar ut är det här en nyckelfråga.

Bara genom att få upp dessa frågor på ledningens agenda, diskutera och få ned era förutsättningar på pränt är ett stort steg taget och grunden lagd för att börja arbeta med, eller utveckla, sin information governance. Den explosionsartade ökningen av mängden information en organisation behöver hantera kommer att fortsätta de kommande åren, och därmed ökar behovet av information governance likväl. Ställ er de här frågorna och vi lovar att ni kommer att göra intressanta upptäckter om läget i er organisation!

Vi har god vana av att hjälpa organisationer med det här arbetet. 

Besök gärna vår hemsida.