Digitalisering på dina villkor

Dagligen kan du läsa om digitalisering och hur nödvändigt det är att digitalisera sin verksamhet för att den ska överleva. Men vad är egentligen digitalisering, och är det så viktigt som alla säger? Svaret på denna fråga är både ja och nej. Förhoppningsvis kan denna text försöka att bringa lite klarhet runt detta, och förhoppningsvis starta dina tankebanor och kanske även utmana traditionella mönster.

Oavsett om digitaliseringsarbetet inte är påbörjat, är under uppstart eller har kommit upp i full fart finns det ett antal punkter som alltid är relevanta att fundera över.

Börja med varför

Att digitalisering är avgörande för en långsiktig överlevnad, alternativt en varaktig och effektiv kundanpassad verksamhet kan nog många skriva under på. Men, och det är viktigt, att bara börja med att genomföra digitalisering i någon form utan att ha en strategi och en plan leder inte till framgång. Läs gärna mer om strategi i våra andra blogginlägg. Vi måste veta varför vi ska bli digitala och vad vi ska få ut av att vara det. Det ska dessutom vara mätbart, för hur vet vi annars om vi lyckas. Slutligen måste vi ha ett nuläge att mäta mot och att relatera till. 

Sluta jämföra med digitaliseringsfantomerna

Idag pratas det ofta om Google och Facebook alternativt Uber och Airbnb. Är det relevant, och måste alla jämföra sig med dem? Oftast inte, dessa företag har absolut gjort fantastiska resor. Men varje företag och organisation är unik och behöver hitta sin egen identitet och sin affärsmodell. De flesta kan inte kopiera dessa fyra framgångsrika företag utan gör bättre i att titta på mer jämförbara organisationer. I stort sett alla företag och organisationer har en bakgrund, de är inga start-ups som börjat från scratch. De flesta måste ta hänsyn till sin ryggsäck och vad som finns i den, även om de ofta försöker att lätta på den. Börja istället med att utgå från er själva, er verksamhet och er bransch och vad ni vill och kan göra. Att hitta influenser utifrån kan absolut vara av stort värde, men glöm inte bort vad som är ert unika erbjudande idag och vad som kan bli det imorgon.

Definiera vad digitalisering är för er

Vad är digitalisering, vad menas med det begreppet. Det finns många som försöker och förklarar digitalisering på olika sätt. Är det att använda ny teknik, eller att använda internet så långt som möjligt i sin verksamhet. Det kan det vara, men framförallt är digitalisering att få hela flöden och processer att bli digitala, effektiva, integrerade och automatiska. Hur kan ni få era kunder och leverantörer att interagera med er i ett automatiskt flöde som är värdeskapande för alla. Att lyckas med detta, det är bra digitalisering.

Kunden avgör i slutändan vad som är bra digitalisering

En intressant frågeställning är vem som avgör om vi lyckats och är bra på digitalisering. Att vara bra på digitalisering är i sig självt inget självändamål. Det måste finnas ett syfte, ofta både med externt och internt fokus vilket innebär att svaret inte är så enkelt. Men ofta är det i förlängningen kunden som avgör, och kund i detta fall är alltid slutkund. Gör vi det som kunden önskar och är beredd att betala för. Med detta resonemang måste vi sätta kunden i fokus och börja analysera kundbeteende och dessutom vara ständigt på tårna vad det gäller kundernas agerande. Vet vi vad våra kunder vill ha idag och vad de önskar ha imorgon, har ni en tydlig plan som stämmer med kundernas önskemål. 

Påverkan på produkter och tjänster

Idag kommer det nya tjänster tack vara internet och ständig uppkoppling som ger oss nya möjligheter. Vilka av dessa möjligheter och tjänster kan användas rakt av och stödja din verksamhet? Många tjänster behöver utvecklas för dina unika behov, och kan därefter stärka ditt erbjudande till marknaden och dina kunder. Vad är det du säljer alternativt tillhandahåller marknaden idag? Många erbjuder idag en produkt och har svårt att se hur digitaliseringen kan utveckla den. Men de flesta produkter kan idag säljas och paketeras som tjänster. Det kan leda till, och gör det ofta, nya affärsmodeller och nya intäktströmmar. Det kan gälla enskilda organisationer eller hela branscher.

Att vi idag talar om digitalisering innebär egentligen inte att det är något nytt. Verksamhetsutveckling med hjälp av nya IT-stöd och ny teknik i samspel med processutveckling och till exempel business process reengineering har funnits länge. Det finns tillförlitlig teknik som fungerar vilket leder till att digitalisering idag ger oss alla enorma möjligheter, om vi tar tag i dem på rätt sätt. Det nya är att även mjuka faktorer är lika viktiga som de hårda tekniska lösningarna, vilket gör att det mer spännande och samtidigt utmanande. Digitalisering handlar om människor.

Läs gärna våra andra inlägg om digitalisering eller ladda ned vår guide om hur du gör din organisation redo för digital transformation.

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.