Det är lätt att missa poängen med digitalisering

Tekniken ger oss nya fantastiska möjligheter! Vi ser idag hur många teknologier börjar bli mogna och hittar praktiska användningsområden. Det som kändes som science fiction nyligen är i dag verklighet. Adidas testar att skriva ut skräddarsydda löparskor i 3d skrivare och ATG testar travlopp i virtual reality. Experter gissar att det kommer finnas 50 miljarder uppkopplade saker år 2020 och det talas på riktigt om smarta hem och smarta städer.

Vi möter många företag och organisationer som är stressade över att teknikutvecklingen sker väldigt snabbt och framför allt för att de inte har börjat att agera. Många känner osäkerhet över var de ska börja. Vi ser också andra, som upplever sig vara just ”sent ute”, som börjar investera i ny cool teknik.

I jakten på att springa ikapp, eller om sina konkurrenter, är dock risken överhängande att stora delar av poängen med digitaliseringen går förlorad. Effekterna uteblir och lönsamheten sjunker. Digitaliseringsinitiativet läggs till handlingarna som ännu ett dyrt och misslyckat projekt.

För oss handlar digitaliseringen om väldigt mycket annat, för att inte säg allt annat, än ny cool teknik.

Vi ser hur digitaliseringen i grunden har förändrat hur vi människor beter oss. 87 % av alla millenials lämnar aldrig ifrån sig sin mobil, enligt Schibstedt Future Report, är ett exempel på det. Ett förändrat mänskligt beteende leder till helt nya kundförväntningar som i sin tur utmanar och ställer krav på nya och utvecklade affärsmodeller.

Digitaliseringen handlar förmågan att hitta nya sätt att interagera med kunder och förmågan att löpande utveckla affärsmodell och värdeerbjudandet, allt för att möta kundernas kontinuerligt uppdaterade krav.

Digitaliseringen handlar om ett nytt synsätt, ett annat sätt att se på världen, sina kunder, sin affär och sin organisation. Digitaliseringen handlar om att ett annat sätt att tänka.

Digitaliseringen utmanar det traditionella ledarskapet och vedertagna styrmodeller. Digitaliseringen utmanar människor till ständig utveckling och till att samarbeta i helt andra former.

Förändringen går snabbt och de som inte ställer om sig under de närmaste åren löper stor risk att försvinna. Få om ens någon kan ducka för en av de absolut största megatrenderna.

Så om nu inte stora teknikinvesteringarna är lösningen, var bör arbetet börja?

Vi tror att de flesta har allt att vinna på att stanna upp och ställa sig frågan ”vad innebär digitalisering för oss?”, ”Vilka är vi i en digitaliserad värld?” och viktigast av allt ”Hur ska vi tjäna våra pengar i morgon?” De organisationer som, tar sig tiden att, därutöver också enas kring vilka nya förmågor de behöver för att transformera sig kommer på sikt lyckas bättre.

Vill du läsa mer om våra tankar kring Business digitalization och Digital transformation? Läs även:

Bli en digital vinnare av Thomas Wahlberg

Hur går det med digitaliseringen egentligen? av Per Grape

Röj dina hinder för digitalisering nu! av Håkan Bystedt

Samt vårt white paper med goda råd inför förändringsarbetet:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

 

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida.

Maria Wikberg

XLENT IT Management, 67 Regeringsgatan, Stockholm, Stockholms län, 11156, Sweden