Tror du att ni behöver en CDO? Då har ni fel CIO!

Vi lever i en digital boom där genomsnittssvensken ägnar 21 timmar i veckan åt internet, e-handeln tros landa på 50 miljarder under 2015 och 54 % av svenskarna betalar för musik över internet. Vissa branscher var tidiga med den digitala omställningen. Nya företag växer fram på dagens premisser. Men många ledningsgrupper står också mitt i denna omvälvande förändringens tid och funderar på vilken väg som just de ska ta.

De första stegen är inte självklara. Vissa företag börjar att addera teknologi och andra driver transformationen genom ett förändrat ledarskap.  Vi ser många som agerar i panik, drivna av hotet om att finnas kvar på kartan imorgon. Resultatet blir mycket investerade medel som inte ger några större effekter utan mest bara fler problem.

Vi ser också många som startar arbetet med att rekrytera en CDO som ska ansvara för den digitala transformationen. Exempelvis rapporterade Harvey Nash och KPMG i sin CIO survey 2015 att 17 % av alla organisationer de frågat har en CDO och att många därutöver går i tankarna om att de kanske borde skaffa en.

Men vi är säkra på att om ni tror att ni behöver en CDO då har ni fel CIO.

För att en CIO verkligen skall vara en ”C-level executive”, dvs en ledare i affärsorganisationen, krävs ett äkta affärssinne och en förmåga att aktivt delta i utvecklingen av hela företaget, inte bara det egna ansvarsområdet. Business technology kommer alltid att vara en CIOs specialistkunskap, men utan kunskap om hur man applicerar det på den egna affären faller det platt i dagens läge.

En effektiv CIO är en ”transformations-agent” som koordinerar och leder genomgripande förändringar, allt från hur organisationen fungerar med introduktion av digitala processer till etablering av helt nya (oftast digitala) affärer. Gemensamt för all förändring idag är att den inte är genomförbar utan rätt IT-stöd och att det måste gå snabbt!

Som operativ chef måste CIO ha tajta relationer med Marknadschefen och andra nyckelroller som adresserar verksamhetens kunder direkt. Nya relationer måste också etableras med HR. Det krävs ledarskap av CIO, ett ledarskap som skapar framdrift genom nätverk och samarbeten. Det är dessa egenskaper som gör att ledare kan agera snabbt och lättrörligt även i stora organisationer.

Nya krav på en CIO innebär dock inte att gamla krav per automatik försvinner, de omvandlas istället till hygienkrav. IT-leveransen är till stora delar en service till resten av organisationen och en fungerande leverans är en förutsättning för att CIO ska kunna ta en ny, större roll i organisationen.

CIO måste därtill bevisa att dennes organisation inte bara kan vara en eftersökt resurs i affärsutveckling utan också kan leverera de nya tjänsterna i den takt som den strategiska planen dikterar.

Om din organisations CIO inte svarar mot bilden ovan, undvik att skaffa en CDO – en ny roll löser sällan fundamentala problem. Tvärtom skapa det ofta spänningar i organisationen med två snarlika roller som slåss om ansvarsområden och mandat. För att lyckas med en digital transformation av en organisation krävs två saker, först en genuin expertis i business technologies, hur informationsteknik fungerar och hur den kan bidra till affären, sen en grundlig förståelse för affären, värdekedjan och den valda strategin. I och med att en digital transformation är en transformation av hela företaget så satsa på att utveckla din CIO som redan känner organisationen och har expertisen inom informationsteknologi.

Vill du veta mer om vad som behöver vara på plats innan en digital transformation inleds? Läs även:

Fyra steg som förbereder din organisation för digital transformation

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida