Har din IT-organisation rollerna som krävs för dagens affärsbehov?

Kraven på IT-organisationen har ökat konstant sen millennieskiftet. ”Leverera mer för mindre” har varit ett mantra i många organisationer under lång tid. Men effektivisering som strategi fungerar inte hur länge som helst och nu behövs det nya grepp för att komma vidare.

Om det var något gott som IT-bubblan förde med sig var det att affären öppnade ögonen för möjligheterna till affärsutveckling med hjälp av teknologi. Tyvärr översåldes löftet om vad dåtidens teknik skulle kunna uträtta för affären vilket i många fall ledde till en djup misstro mot IT-organisationen och teknik i allmänhet. De glada nyheterna är att idag har teknikutvecklingen inte bara kommit i fatt utan sprungit förbi löftena från 2000. Tiden är mogen att på allvar börja affärsutveckla med hjälp av IT igen.

Om IT-organisationen skall ta en större del och ett större ansvar för hur affären nyttjar IT och skördar de möjligheter teknikutvecklingen ger krävs det att de är mer närvarande i verksamheten. Traditionellt har kontakt med verksamheten varit CIOs ansvar och det fungerade väl så länge som det bara handlade om traditionell drift och förvaltning. Om nu IT skall bli en partner i affärsutveckling krävs mer och fler, IT-chefen kommer helt enkelt inte att räcka till. Därför behövs nya roller och ansvarsområden.

De tre viktigaste rollerna är CIO, BIO och Service Manager. I denna artikel kommer vi att titta på deras respektive roller och ansvarsområden. I nästa artikel kommer vi att titta på hur dessa tre roller samverkar för att ge bästa förutsättningar för affärsutveckling med hjälp av IT.

CIO – Chief Information Officer

Först och främst är en CIO en ledare i organisationen, dvs någon som känner ansvar för hela verksamheten och tar ansvar för sin division. Det som skiljer en CIO från en IT-chef är affärsmässighet. En framgångsrik CIO:

  • Är högst ansvarig för affärsutveckling med hjälp av IT tillsammans med övriga i affärsledningen.

  • Leder och planerar IT-verksamheten.

  • Etablerar en styrmodell med tydliga roller och ansvar för både individuella roller som forum.

  • Formulerar en IT-strategi som utgår från affärsstrategin.

BIO – Business Information Officer

Detta är en affärsinriktad roll som kräver expertis inom både verksamhet och IT. Troligen är det en senior medarbetare från IT-sidan som tar steget över till verksamheten. En kritisk framgångsfaktor för en BIO är att tänka affärsmässigt, identifiera sig med affären och våga släppa tekniken. I de flesta fall har en organisation en BIO per division (eller motsvarande organisatorisk enhet). En framgångsrik BIO:

  • Håller en tight dialog med verksamheten om deras strategier, behov och prioriteringar. Verksamhetens behov översätts sen till konsekvenser för IT som förmedlas vidare till IT-organisationen.

  • Styr IT-delen av verksamhetens projektportfölj. Det är här förändring sker så det är hit uppmärksamheten måste riktas.

  • Är en nyckelperson vid digitalisering av verksamhet och processer.

SM – Service Manager

En kundfokuserad roll med ansvar för hur IT-organisationens tjänster levereras till verksamheten. En SM är ansiktet för en tjänst tvärs över hela organisationen och känner ansvar för hur väl tjänsten fungerar i praktiken. En nyckeluppgift är att hålla en mycket nära operativ dialog med verksamheten. I de flesta fall har en organisation en SM per stor (eller komplex) tjänst, är tjänsterna enklare kan varje SM hantera flera. En framgångsrik SM:

  • Leder arbetet med tjänsteleveransen till verksamheten.

  • Följer regelbundet upp hur tjänsteleveransen fungerar och att den håller rätt kvalitet.

  • Är ansvarig för hela livscykelhanteringen av tjänster, inklusive definition.

  • Har en nyckelroll vid kritiska incidenter

 

Är du nyfiken på vilka vi är och vårt erbjudande? Besök vår hemsida

Per Grape

XLENT IT Management, Stockholm